تبلیغات
مرجع تازه های فناوری اطلاعات و کامپیوتر - تغییر در گوگل
 
مرجع تازه های فناوری اطلاعات و کامپیوتر
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حسین صمدی پور
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در مورد این وبلاگ چیست؟







برچسبها
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
ابزاروبلاگ
ابزار وبلاگنویسان ابزار وبلاگنویسان
ابزار وبلاگنویسان
با افزوده شدن بخش گوگل پلاس، بزرگترین موتور جستجوگر در فضای سایبری به تدریج به سمت یک رسانه اجتماعی پیش می رود. گوگل پلاس سرویس شبکه اجتماعی گوگل است. گوگل پلاس به عنوان لایه‌ای که خدمات اجتماعی مختلف گوگل از جمله گوگل پروفایل و گوگل باز را در خود ادغام می‌کند، امکانات جدید بسیاری از جمله حلقه‌ها، پاتوق‌ها، جرقه‌ها و تجمع‌ها را نیز ارائه می‌کند. گوگل پلاس بزرگترین تلاش گوگل برای رقابت با شبکه اجتماعی فیس‌بوک است که بیش از 800 میلیون کاربر دارد.این سرویس در 28ژوئن 2011به طور آزمایشی آغاز به کار کرد که در این مرحله آغازین کاربران صرفاً از طریق دعوتنامه از جانب دیگر اعضا قادر به عضو شدن در این شبکه هستند. به گفته سازندگان در حالی که فیس‌بوک با اتهاماتی نظیر نقض حریم کاربران رو به رو است، گوگل پلاس با استفاده از قابلیت های خود این امکان را به کاربران می‌دهد تا بر روی اطلاعاتی که قصد به اشتراک گذاشتن آنها را با دیگران دارند اشراف کامل داشته باشند.

اما آغاز برنامه گوگل پلاس موجب شده است تا فیس بوک نوعی تحت تاثیر قرار گیرد. چندی پیش سین پارکر، سرمایه‌گذار سیستم «اسپاتیفای» و رئیس سابق فیس‌بوک، حملات کلامی تندی علیه شبکه اجتماعی مورد علاقه خود «فیس بوک» داشت. وی گفت: مشکل آن محرمانه نیست. مشکل فیس بوک این است که بسیاری از کاربران فعال آن، در حال ترک آن به‌خاطر به‌دست آوردن خدمات دیگر می‌باشند.
وی به سایت «2.0 سامیت» گفت: تهدیدی که متوجه فیس بوک است، این است که کاربران فعال فیس بوک در حال هجوم به سمت توییتر و گوگل پلاس هستند، چرا که فیس بوک روش‌های کافی برای مدیریت اطلاعات زیاد در اختیار کاربران قرار نداده است. پارک همچنین در مصاحبه با جان باتل، از «اسپاتیفای» دفاع کرد که سرویس موسیقی را با فیس بوک ادغام کرده است و مستلزم آن است که کاربران از طریق کاربری فیس بوک وارد شوند. این امر دسترسی اسپاتیفای به فیس بوک را برای تقریبا 800 میلیون کاربر فراهم می‌کند. پارکر در پاسخ به سئوال جان باتل مبنی بر اینکه شما به عنوان یکی از سهامداران عمده فیس بوک، درباره این بحث که فیس بوک نسبتا ترسناک تلقی شده است، چه فکر می‌کنید، گفت: بعضی چیزها که امروز مشمئزکننده و ترسناک به نظر می‌رسند، از ضروریات فردا به حساب می‌آیند.

البته گوگل در دور رقابت نانوشته با فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی اقدامات متعددی نیز انجام داده است. حدود20 ماه گذشته بود که گوگل سرویس گوگل‌باز خود را برای رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد تا از چرخه رقابت شبکه‌های اجتماعی جا نماند اما به این قضیه واقف بود که به سختی خواهد توانست در این مسیر و با این سرویس به موفقیت برسد. به همین منظور مسئولان اجرایی این شرکت در بدو ورود این سرویس، به سرویس جی‌میل کاربران اعلام کردند که تنها قصد آنها از راه‌اندازی گوگل‌باز ایجاد رفاه برای کاربرانشان بوده است تا به‌راحتی بتوانند به تبادل اطلاعات منظم و مبتنی بر چندرسانه‌ای بپردازند و از اعمالی همچون صوت و تصویر برای فعالیت‌های اینترنتی و الکترونیکی خود بهره ببرند.از این موضوع به سادگی می‌شد دریافت که سرویس گوگل‌باز به‌هیچ عنوان رقیبی برای دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک و حتی توییتر نخواهد بود و این زمانی به قطعیت رسید که مدیر اجرایی این شرکت اذعان کرد که به هیچ دلیلی قصد رقابت با سایر شبکه‌های اجتماعی را نداریم. الگوریتم به‌کارگیری این سرویس که به قول عده‌ای از صاحب‌نظران عرصه فناوری اطلاعات، تقلیدی از سایر فعالان این بخش بوده است، به نوعی برای شرکت نوآور و بزرگی همچون گوگل لطمه و ضعف حساب می‌شد تا جایی که روند تصاعدی موفقیت در فعالیت‌های این شرکت عظیم را به مرز ثابتی رساند و مسئولان این شرکت از آنجا به فکر راه‌اندازی رویدادی جدید افتادند که مطابق با روند نوآورانه این شرکت باشد. طولی نکشید که گوگل پلاس به‌عنوان پروژه مطرح گوگل در زمینه شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و اذهان عمومی را به سمت آن سوق داد و به نوعی پرده پوشی گوگل باز شد.




نوع مطلب : علمی، 
برچسب ها :

       نظرات
چهارشنبه چهارم آبانماه سال 1390
حسین صمدی پور